"Jag har aldrig kunnat
omfatta den åsikten, att dogmatiken är ett onyttigt ämne. När
man talar föraktligt om dogmatiken, vet man i allmänhet icke
vad man gör. Själva den läran eller tron, att det finnes en
Gud, är dogmatik. Att Gud älskar världen, är dogmatik. Att
Gud har sänt Kristus att frälsa världen, det är dogmatik. Att
Kristus har lidit och dött och uppstått från de döda, det är
dogmatik. Att Jesu Kristi, Guds sons, blod renar från alla
synder, det är dogmatik. Att det finnes ett liv efter detta, det är
dogmatik. Alltsammans är dogmatik. Skall man nu förakta
dogmatiken såsom likgiltigt undervisningsämne, så låt oss då
även ta hört de nu nämnda dogmerna. Man kan säga, att hela
Nya Testamentet alltigenom är dogmatiskt. Även de historiska
berättelserna åsyfta att ingiva dem, som läsa dem, en rätt
kännedom om Gud och om Kristus. Om de icke så användas,
så ha de förfelat sitt ändamål. Att t. ex. Kristus uppväckte
Lazarus från de döda, det är en historia, som kan läsas på
två sätt: man kan läsa den så, som man läser vilken profan
historia som helst, men man kan också läsa den så, att man
genom densamma får en djupare inblick uti, vem Jesus
Kristus är, örn hans förhållande till den himmelske fadern, om
den himmelske Faderns hjärtelag o. s. v. Och det är
alltsammans dogmatik."
(P. P. Waldenström, ur Minnesanteckningar 1838-1875)
No comments:
Post a Comment