Wednesday, June 03, 2009

Romersk katolik varnar för gärningslära och påminner om evangelium

Utan tvivel hör de romerska katolikernas förnekanden av sanningarna i Romarbrevet 3 ihop med deras svårigheter att acceptera Romarbrevet 4. (Ganska tänkvärt att brevet är adresserat just till Rom!). Men å andra sidan lyser evangeliet igenom även i den romerska kyrkan, inte bara när den Korsfästes bild (inte Marias) hålls framför den döendes ögon.

I gårdagens Dagen (2 juni) går latinprofessor och dominikanerprästen Anders Piltz till storms mot falska sammanfattningar av Skriftens budskap. Sydsvenska Dagbladet Snällposten har utlyst en pristävling i konsten att sammanfatta böcker med få tecken (max 140 tecken, s.k. "twitteratur"). Bibeln sammanfattades då så här:

Del I: GUD uppenbarar sig, säger att: Skärpning, annars går det åt helvete! Del II: GUDs Son uppenbarar sig, säger: Nåja, är ni bara snälla, så fixar det sig nog ändå.

Piltz kommenterar: "Detta är en rätt bra sammanfattning, inte av Bibeln, men av hur en nutida svensk uppfattar dess innehåll".

Som ett exempel på en mer korrekt sammanfattning anför Piltz 1100-talspoeten Hugo av Orleans och hans välrimmade latin:

Quos anguis tristi virus mulcedini pavit,
hos sanguis Christi mirus dulcedine lavit.

I latinprofessorns översättning: DE SOM SÅ TRAGISKT FÖRLEDDES ATT SMAKA ORMENS GIFT BLEV LJUVLIGEN RENTVAGNA I KRISTI UNDERBARA BLOD!

Halleluja! Och tack till Anders Piltz för att du framhävde denna både poetiskt och innehållsligt så utmärkta "twitteratur"!

(Annars har vi ju Lilla Bibeln, Joh. 3:16, som med fog kan sägas vara Bibelns egen "abstract" och sammanfattning av sej själv).